Liceum Ogólnokształcące im. Ireny Sendlerowej w Tarczynie

SYSTEM RESQL

Czym jest RESQL?

RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej, stworzony wspólnie z członkami społeczności szkolnej (uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami), oparty na wynikach badań naukowców z Uniwersytetu SWPS, warsztatów z nauczycielami i uczniami oraz pilotażu działania systemu.

Z czego składa się system RESQL?

  1. Aplikacja na smartfona pozwalająca na anonimowy kontakt uczniów z interwentami –nauczycielami, którzy postarają się ustalić, czego dotyczy problem i zareagować.
  2. Panel interwenta służący do komunikacji z uczniami. Interwenci mogą za jego pomocą dopytać o szczegóły opisanej sytuacji, zaproponować pomoc lub udzielić porady.
  3. Scenariusze lekcji dotyczących problematyki przemocy, relacji w klasie, klimatu klasy i szkoły – RESQL dostarcza w przystępnej formie niezbędną wiedzę na temat zjawiska przemocy rówieśniczej.

Jak działa RESQL?

Aplikacja mobilna

Uczeń/uczennica zgłaszają niepokojącą sytuację, której byli uczestnikami lub świadkami.

  • Zgłoszenie może być anonimowe. To uczeń/uczennica decyduje, czy i w jakim zakresie ujawni dane o sobie (np. imię, klasę do której chodzi).
  • Uczeń/uczennica wybierają typ przemocy lub opisują inne niepokojące zdarzenie (przemoc relacyjna, materialna, seksualna, fizyczna, cyberprzemoc, inne).

Wymiana krótkich wiadomości tekstowych z interwentem/interwentką za pośrednictwem aplikacji.

Stacjonarny panel interwenta

Interwentka/interwent odbiera zgłoszenie i we współpracy z innymi pracownikami szkoły podejmuje odpowiednie działania.

  • Kontaktując się z uczniem/uczennicą, stara się ustalić, czego dotyczy problem i jakiego rodzaju pomoc jest potrzebna uczniowi.
  • Podejmuje interwencję. 
  • Wdraża lekcje wychowawcze.

Stacjonarny panel dyrektora

Dyrekcja szkoły monitoruje problem przemocy w szkole za pomocą stacjonarnego panelu systemu RESQL.

Analizuje zdiagnozowane problemy wspólnie z radą pedagogiczną.  

Otrzymuje raporty w formie zestawień.

Zasady pracy interwentek/interwentów programu RESQL

  1. Wiadomości od uczennic/uczniów są odczytywane przez interwentki/interwentów do umówionej godziny.
  2. Czas oczekiwania przez uczennicę/ucznia na odpowiedź nie powinien przekraczać 3 dni.
  3. W przypadku wiadomości wysłanych w piątek, uczennica/uczeń otrzyma odpowiedź w kolejnym tygodniu.
  4. Autorka/autor zgłoszenia widzi w aplikacji, kto z zespołu interwenckiego odpisał na jego wiadomość. W sytuacji gdy uczeń/uczennica wolałby/wolałaby porozmawiać z innym interwentem/interwentką, może poprosić o przekierowanie swojej sprawy do innej osoby z zespołu interwenckiego.
  5. Uczeń/uczennica nie dostaje powiadomienia, że interwentka/interwent udzielił odpowiedzi. Wiadomość będzie widoczna dopiero po uruchomieniu aplikacji.

Zjawisko przemocy rówieśniczej w polskiej szkole

Przemoc rówieśnicza przybiera wiele postaci: może mieć ona zarówno aspekt fizyczny, jak i psychiczny. Coraz częściej przemoc przenosi się do Internetu. Badania pokazują, że 57% dzieci w wieku od 11 do 17 lat doświadczyło różnego rodzaju przemocy rówieśniczej*. 

Bullying jest najbardziej dotkliwą formą przemocy. Uderza w samoocenę ucznia, niszczy pewność siebie, wzmaga lęk i negatywny nastrój. Jak pokazują wyniki badania PISA 2015 (OECD 2017), szkoły, w których częściej dochodzi do bullyingu, uzyskują średnio o 47 punktów mniej w teście PISA**.

Równocześnie, według statystyk, 80% uczniów będących świadkami przemocy wobec innych dzieci źle się z tym czuje**. Zespół psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS opracował program zapobiegania przemocy rówieśniczej połączony ze specjalną aplikacją, która pozwala dzieciom w bezpieczny i skuteczny sposób reagować na przemoc, jeśli są jej świadkami lub sami jej doświadczają.

ŹRÓDŁA DANYCH:

*Włodarczyk, J., Wójcik, S. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy krzywdzenia dzieci w Polsce. Dziecko krzywdzone. Teoria – badania – praktyka, 18 (3), s. 9–35.

**Sitek, M., Ostrowska, E.B. (red.) (2020), PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa.

Ile uczniów/uczennic doświadcza bullyinyu co najmniej kilka razy w miesiącu? **

80% uczniów czuje się źle, gdy inni są nękani przez rówieśników**

Bullying nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi go doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach. To bardzo ważny element walki ze zjawiskiem bullyingu.